MEN.

In MEN. bevraagt BOG. de mening en de mogelijkheid het met elkaar (on)eens te zijn. MEN. staat voor mensen, voor wat men vindt. Een analyse van, een ode aan en een aanklacht tegen de mening.

BOG. maakt theater vanuit het verlangen naar overzicht, naar een objectieve blik. Naar het benoemen, het uitzoomen, het rangschikken, het uitstallen en opsommen van alles waar de mens vat op tracht te krijgen, maar te groot is om vast te pakken. 

DOORSTREEPRECENSIE *

Met onze doorstreeprecensie maak je je eigen recensie: positief, negatief, objectief, elke mening is mogelijk. 

* streep door wat niet op uw mening van toepassing is

MEN. door BOG.

gezien op: 31 juli / 1 augustus / 2 augustus / 3 augustus / 4 augustus / 5 augustus

Theater aan Zee, Oostende.

De voorstelling MEN. van het jonge / veelbelovende / over het paard getilde / net opgerichte BOG., laureaat van de TAZ-KBC Jongtheaterprijs 2013, is één van de voorstellingen op het festival waar reikhalzend naar wordt uitgekeken. BOG., ontstaan na de eerste / succesvolle / verrassende / matige / gelijknamige voorstelling vorig jaar, is de Nederlands-Vlaamse collectie van theatermakers / schrijvers / spelers / jonge honden Lisa Verbelen, Benjamin Moen, Sanne Vanderbruggen en Judith de Joode. Na een poging het leven te herstructuren in uitsluitend werkwoorden waagt BOG. zich in hun tweede voorstelling MEN. aan het herzien van de mening.

In een kaal / functioneel / origineel / ambachtelijk / houten  toneelbeeld / decor / kader zien en horen we in een hoog tempo meningen. Heel veel meningen. Over een hertje, over televisie, bejaarden, sport, drugs, popsterren, de ware liefde, tijd, iemand met de naam Doortje, pedofilie, apen, katten, waarheid, criminaliteit, facebookfoto’s, om er maar een paar te noemen.

De voorstelling is opgebouwd uit taal en daarin schuilt de kracht / de zwakte / het kenmerk van MEN.. Net als in hun eerste / vernieuwende / opvallende / populaire / onbekende voorstelling BOG., is de tekst van MEN. ritmisch / muzikaal / hakkelend / lang / kort / goed uit het hoofd geleerd / een opsomming en actueel / tijdloos / nietszeggend / zelfgeschreven.

De veelheid aan woorden is / lijkt  zorgvuldig / terloops / nonchalant /onbedoeld gekozen; het spel van de sympathieke / saaie / verwaande / vier spelers is verfrissend / voorspelbaar / gemakzuchtig / gevoelig / geëngageerd / virtuoos / neutraal en samen maakt het de poging de mening te vatten nog oppervlakkiger / diepgaander / afstandelijker / onmogelijker / duidelijker / filosofischer / quasi-filosofischer / politieker / clichématiger.

Het onderwerp an sich, de mening, is al relevant / irrelevant / interessant / moeilijk / raar / zwaar / lichtvoetig / grappig en BOG. weet het met een ontwapenende eerlijkheid / valse bescheidenheid / jeugdig overenthousiasme / analytische blik te brengen.

Een vergelijking met hun eerste voorstelling ligt niet / misschien / natuurlijk voor de hand en / maar zit de makers zeker niet / overduidelijk in de weg; BOG. poogt theater te maken over grote onderwerpen en is zonder twijfel / maar is nog niet gegroeid sinds hun eerste voorstelling.

MEN. is een mislukte / teleurstellende / overbodige / overroepen / twijfelachtige / overtuigende / boeiende / slimme / poëtische / theatrale / één uur durende  poging /voorstelling / voorstel / analyse / ode / aanklacht om de mening / mens en zijn mening / taal / dingen te herzien, en laat de toeschouwer sprakeloos / meningloos / achteloos / afgemat / geshockeerd / verlicht / verbaasd / vrolijk / herboren / eenzaam / ongelukkig / boos / verward achter. 

van en met
Judith de Joode Benjamin Moen Sanne Vanderbruggen Lisa Verbelen

eindregie
Erik Whien

dramaturgie
Roos Euwe

productie/ zakelijk
Anne Baltus

publiciteit
Maaike van Putten

technisch ontwerp
Emiel Rietvelt

Decorbouw
Marijn Versnel

Video advies
Reynoud vd Molen

scenefoto's
An-Sofie Kesteleyn

Meningen van mensen over een voorstelling over meningen